Säljchefer – ett steg i taget så får ni med er alla!

Jag hade precis tagit över teamet i en av företaget större omorganisationer. Och jösses vad jag ville mycket! Jag vill leda, jag ville visa, jag ville sprida energi, jag ville finnas där för alla, jag ville ha svar på allt och jag ville vara både käck, glad och mönsterchefen! Jag ville definitivt vara omtyckt och gärna samla resultat på vägen!

Jag minns hur jag målade de stora penseldragen när säljarna ville ha de små kritstrecken, några i taget. Jag minns att man behövde struktur, ramar och “ett första” spadtag. Och jag gav dem en stor grushög med oändliga möjligheter, med just fria ramar och känsloargument som för en strukturorienterad medarbetare blev pytt i panna!

Självkritisk? Inte alls! Jag var en omtyckt och duktig säljchef som lärde av mina misstag och erfarenheter. Om det nu finns några sådana. Kanske är det bara feedback av vad våra val får för konsekvenser!  Där det viktigaste av allt är att lära och testa nytt.

Som chef är det lätt att gå vilse och tänka prestation. Likt säljaren som “slår ihjäl” kunden med sin argumentation, finns risken att vi som chefer “slår ihjäl” våra medarbetare med vår egen chefsagenda och självbild att vi ska frälsa allt och alla. Att våra idéer ska slå och att vi går ut som hjältar. Men kom ihåg, hjälterollen är sekundär som chef. När medarbetarna lyckas, då har vi lyckats som chefer!

Det finns ett utryck som lyder “man måste möta människor där de är innan man tar de dit man vill”. Det rådet vill jag dela med mig av. Det funkar alltid. Så kom igen och lyssna på dina medarbetare. Smitta med dina övertygelser, kom med förslag i lagom dos anpassat till den nivå din medarbetare är på just nu. Situationsanpassat ledarskap i sin linda kan man säga!

När jag idag tränar säljchefer är min ambition att man ska ha tillit till processen som säljchef, att man inte kan förvänta sig att alla ska funka som man själv gör. Det vore naturligtvis både enkelt och bekvämt. Men så funkar det inte.

Kanske är lagom ändå bäst, om lagom innebär att våga möta människor där de är just nu och ge dem just det de behöver för stunden. Att väcka lust och intresse för att våga möta nya utmaningar och belöna resan, inte just resultaten. Så föds ett framgångsrikt säljledarskap fyllt av utveckling och framång. Så kanske lagom ändå är ett rätt kul ord!

Lycka till!

Katarina

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *