Vad är en lojal kund värd?

.

Jag har varit trogen min teleoperatör i 7 år. Jag betalar nästan 25000 kr om året för familjens abonnemang. Sett över 7 år är det en slant!!

När jag inte längre är bunden i mitt mobiltelefonabonnemang ringer jag upp och ställer frågan: “Vad är jag värd? Vad är det värt att förlänga abonnemanget hos er istället för hos konkurrenten?”

Kundvård handlar om att skapa ett värde som är ömsesidigt. Blir det ensidigt finns det alltid en förlorare. En dålig ekvation!

Om en ny kund erbjuds en bättre deal för att välja leverantör, än jag som trogen kund erbjuds, då blir jag sur. Riktigt sur!

Alla som arbetar med försäljning vet att det krävs ett hårt arbete för att få nya kunder. Vi kommer alltid få lägga en viss del av vår tid på att jaga nya kunder, men gör vi enbart det istället för att ta hand om och utveckla befintliga kunder, får vi jobba dag och natt. Och ändå misslyckas!

Döm om min förvåning när jag i samtal med kundservice hos teleoperatören får svaret  “Vi kan inte göra något för dig, du får samma deal som alla nya kunder! Jag önskar vi kunde, för jag håller med om att det är fel…..”.

Det är inte good enough för mig som kund! 

Om jag fick önska skulle min bank,mitt försäkringsbolag, min billeverantör  ringa mig regelbundet (åtminstone en gång om året)  och visa att de har mina bästa val för handen. Varje månad blir jag uppvaktad av andra bolag än de som jag och familjen har valt. De visar att de vill ha mina pengar! (Ungefär lika logiskt som att jag skulle bli uppvaktad av andra gifta män, istället för min egen!! ).

Om jag fick ge ett råd till alla som arbetar med försäljning och kundvård så är det följande: 

  • Se till att ha en bra balans mellan var du lägger din tid, så att du inte glömmer bort dina befintliga kunder för att jag nya kunder.
  • Uppvakta dina befintliga kunder, tänk åt dem och agera proaktivt med kundens nästa beslut.
  • Lojala kunder är värt enormt mycket tid och pengar. Ta reda på vad som krävs för att kunden ska stanna kvar och visa sin lojalitet!

Lycka till!

Katarina

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *