Vem vill du se vid middagsbordet?

Tänk om du fick äta din affärslunch med vem du ville kommande vecka! Vem du ville! En svindlande tanke, eller?

På sociala medier cirkulerar för tillfället en reklamfilm från Masterfood med frågeställningen: ”Om du fick äta middag med vem du ville, vem skulle det i så fall vara”?

Ett antal familjer bestående av föräldrar och barn delas in i två grupper. Gruppen med föräldrar svarar att deras önskan är att få dela en måltid med olika kändisar och stjärnor. De svarar snabbt, bestämt och drömmande!

Barnen i familjerna får samma fråga som sina föräldrar. Men deras svar skiljer sig markant från föräldrarnas. Barnen tar in frågan, skruvar lite på sig och svarar ”mamma och pappa”, ”familjen”, ”måste det vara någon kändis för jag vill äta med mamma och pappa”.

Budskapet i filmen ligger på flera olika plan och väcker känslor i rollen som förälder. Barnen sätter sina befintliga relationer främst, och där står mamma och pappa högst i rang!

Jag kan inte låta bli att dra parallellen till förhållningssätt i kundarbetet. Hur många som jagar nya affärer och inte ger sina befintliga kunder och relationer den tid och det fokus som krävs för att vårda affärenoch det de har byggt i affärsrelationen!

Studier och undersökningar visar att en stor orsak till att en kund lämnar sin leverantör är att de inte får den uppmärksamhet de förväntar sig. De blir bortvalda eller bortglömda! Varför är det så?

Kanske är det bristande kunskap i affärsmannaskap och kundplanering? Kanske är det vad vi som ledning mäter? Mäter vi antalet nya kunder eller mäter vi utvecklade affärer och kunder som stannar och hittar nya behov? Kan vi tänka oss att mäta både och? Eller tom beteenden som ligger bakom våra försök?

Nykundsbearbetning är naturligtvis avgörande. Men inte på bekostnad av kundvård av befintliga kunder. Man måste kunna hantera båda delar!

Att hålla lågan vid liv med en befintlig kund kräver att man tänker till på vad kundens nästa steg kan vara och hur just jag som leverantör hjälper kunden med det. Det är vårt jobb som säljare och ansvariga på kundservice. På samma sätt som vi vet hur viktigt det är att hålla lågan vid liv i relation till vår partner eller våra befintliga vänner.

Jag vet att varken bredbandsleverantören, teleoperatören eller min bank kommer uppvakta mig på det sätt som jag skulle önska. En gång kund, alltid kund. Eller? För dem är jag bara en siffra, en i mängden av tusentals andra. De vill inte äta middag med mig!

Men ett samtal skulle jag väl kunna få, eller? För tappar de mig måste de jaga 14 andra kunder för att få en ny på ”gaffeln”.!!

Ikväll blir det söndagsmiddag med familjen och nära vänner! Och imorgon lunch med befintlig kund och tre nya kontakter som tas på eftermiddagen. För mixen behövs! 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *