100 mil om året? Lätt som en plätt!!

plättar_småplättar_plättlagg_plättjärn_gjutjärn_receptOm någon säger att jag ska springa 100 mil på året så kapitulerar jag – no way att jag fixar det!!

Om någon säger att jag ska springa 3 km varje dag så känns det som en utmaning, men tjaaa, kanske det!

Om någon säger att jag ska springa 3 km just idag så antar jag utmaningen! Lätt som en plätt!

Vet ni vad? 3 km varje dag i ett år och vi har drygt 100 mil! Det som känns stort, svulstigt och omöjligt är plötsligt möjligt när det bryts ner.

Som konsult hör jag ofta medarbetare i bolag konstatera att de känner tvivel kring sina mål. Och jag möter många chefer som känner frustration över uteblivna resultat i sina organisationer!

Organisationer som styr och leder stenhårt mot fixa resultat missar ofta att det är resan mot målet som är grejen! Att jobba med de små insatserna, att få en vilja att göra något med frekvens och rutin! För att nå i mål måste man jobba med beteenden och coacha för att få en tro på egna förmågan, att få med sig en go känsla, att jobba med attityd, inställning och vilja. Och inte minst,
att följa beteenden och insatser som är nedbrutna i små steg. Det är när vi kan se att det vi gör varje dag gör skillnad!

Jag har på fyra år betalat 9380 kr till Viktväktarna för att gå upp 2 kg. Det känns sådär!! Jag kan se att jag haft för stort fokus på ett slutmål, och missat glädjen och att fira de små resultaten. Det har jag sett förbi, och så har jag gett upp! Och ger man upp så förebrår man sig själv.

Vi vet att människor i allmänhet har en stor portion av empati! Så om någon känner sig ensam i sitt misslyckande att uppnå ett mål så vill man inte vara ensam på den platsen. Man
”headhuntar” någon polare på jobbet att också tycka att ”målet suger” och till sist har man en hel klubb av medarbetare som misstror målet och rättfärdigar sin passivitet. Inte konstigt att chefen kliar sig i huvudet och undrar vad som händer.

Men det finns bot och resultaten kan komma snabbt.

3 tips på vägen:

  • Diskutera vad ni TROR PÅ när det gäller mål, bryt ner det och få det anpassat. Från 100 mil till 3 km tex. Övertygelser är A o O!!
  • Diskutera hur ni kommunicerar och följer upp måluppfyllelsen och vad som händer när formsvackan kommer. För den kommer, lita på det. Men paniken uteblir om det finns
    en plan för hur man ska göra. Blir jag sjuk så missar jag mina 3 km, men det är fullt rimligt att jag kommer fixa 5 km/dag under en period om så behövs.
  • Diskutera vilka beteenden som ni behöver coachas på under resan/året. Är det påminnelse och pepp för att skapa rutinen och vanan, eller är det löpande och konkret feedback på styrkor och utvecklingsområden. Kanske behöver man utveckla kommunikationsklimat eller helt enkelt öka frekvensen av kundkontakt.
  • Kom ihåg att fira framgång, fira de små stegen mot det stora målet! Framgång föder framgång!

Det vi mäter det får vi! Och om det vi mäter upplevs otänkbart så blir det osynligt. Och vad får vi då?……ingenting!

3 km är början på något stort, så snöra på dig dojjorna!

Lycka till!
Katarina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *