……INTE ÄNNU!!

481ca3cd2230bdb9448128779a1147b3Dressad från top till tå kom jag ner till sommartennisen med magen full av fjärilar. 10 h träning på 5 dagar, en utmaning. 4-manna gruppen visade sig vara kraftigt dessarmérad till 2. Medspelare X och jag!! Den unga tennistränaren fångade snabbt min medspelares tennisrack. ”Låt mig se, har du ett trärack! På riktigt! Ett Björn Borg rack, sådant som hänger på väggen?!! Var hittade du det? Frågorna bara haglade. Han avslutade med att fråga ”Kan du spela tennis?” Hon svarade, INTE ÄNNU !! Det är därför jag ska gå här!!   Ett underbart svar!!

Ordet ÄNNU är magiskt. Ett ord i rörelse framåt. Att tänka på som chef, lärare och förälder! När våra medarbetare eller barn har drivkraften, viljan att lära, är det upp till ansvarig ”sparringpartner” att förvalta och utveckla denna gåva!

Hur många barn är det inte som går till fotbollsträningen med viljan att bli nästa Zlatan! Nyanställda säljare som tänker slå säljrekord eller chefer som siktar på högsta medarbetaranking!? Vad dämpar deras tilltro till egna förmågan? Andras sanningar och övertygelser som kväver ambitioner och glädje? Dåligt ledarskap? Brist på resurser? Att inte ta för sig i förhållande till andra som gör det med högre röst och vassare armbågar!

Det finns en intressant artikel i tidningen ”Holone” som hänvisar till en prisad professor i psykologi vid namn Carol Dweck. Hon tar upp skillnaden mellan statiska och lärande organisationers mindset. Enkelt att överföra till såväl idrott som skola.

Dweck definierar statiska och lärande organisationer enligt följande:

  • Statiskt mindset: Föreställning att talang är medfött och ett karaktärsdrag. Stoppar rörelse – medför att personer rör sig i komfortzonen, rädda för att misslyckas – man vill ju ha kvar sin ”stjärnstatus”!! Väcker värderingar som:
    • Smart – KAN
    • Expert, ”jag är bra”!
    • Resultat är viktigast
    • Individfokus
  • Lärande mindset: Föreställning att talang utvecklas. Medför rörelse utanför komfortzonen där man ser på misslyckanden som vägen till lärdom och på sikt nya resultat. Värderingar skapas såsom:
    • ÄNNU-Process
    • Uthållighet och att bli bättre
    • Utveckling,
    • Ihärdighet och tålamod
    • Glädje över att hitta nya vägar till nya resultat
    • Det finns ingen ”quick fix”
    • Jag tar intryck av andra människor och uppskattar och behöver råd och tips

 

Forskaren betonar faran med att uttrycka att människor har talang istället för att säga att de utvecklar talang över tid! Det resonemanget säger en hel del om vikten av rätt ledarskap, i såväl arbetsliv som skola och föreningsliv.

Mäter vi resultat eller mäter vi ansträngningar och utveckling? I skolan mäter vi bara resultat och riskerar få skoltrötta barn som slutar att tro på egna förmågan redan i mellanstadiet? Kom inte och påstå att det beror på talang eller ej. Det beror på utveckling och förmågan att utveckla viljan till resultat.

Jag tror att vi gör den 9-åriga ”blivande Zlatan” en björntjänst om vi sätter honom eller henne i den statiska föreningens filosofi. På samma sätt som det kommer att missgynna alla de fotbollsälskande barn som går till träningen med större vilja än kunnande, som tidigt får sin dröm krossad om de får känslan av att vara mindre talangfulla.

Vi har förmånen att ha vår dotters handbollstränande i händerna på tränare som till fullo lever enligt den lärande organisationens ideologi. Det är magiskt att titta på såväl träningar som matcher. Alla tjejer blir sitt bästa jag! När jag sitter där på läktaren och ser glädjen, utvecklingen, lyckan så slår det mig vilken kraft ordet ÄNNU har! Tränarna mäter inte heller resultat, de mäter beteenden, inställning, attityd och VILJAN!! Allt det som forskaren DWECK säger är nycklar. De firar personliga framgångar och får barnen att glädjas med varandras ökade mod. Gissa om resultat väcks ur detta?

För säljorganisationer som har fastnat i ”fällan” av statiskt mindset och har mål- och mätprocesser som håller detta kvävande mindset vid liv, vill jag uppmuntra att ni ser över det ni mäter. Det man ber om och det man väljer att mäta är också det man kommer att få mer av. För dig som vill veta mer om hur ni kommer ur detta, föreläser jag i Malmö på Stay Connected den 4/9 (http://www.stayconnected.se/evenemang/malmo/fredagen-den-4-september)

Min tennispartner avslutade veckan med en otrolig utveckling. Allt byggt på en otrolig vilja, med ett lånat minitennisrack och 3 barn på läktaren. Imponerande. Så gör människor med ett lärande mindset. Var vill du att dina barn ska vara på dagen och vilken arbetsplats vill du gå till på morgonen? Du avgör själv!

Lycka till!

Katarina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *