Fira framgång – gärna i förväg

 

bild

När jag en gång i tiden arbetade som försäljningschef tyckte jag att jag var ganska bra på att fira framgång. Så här i efterhand är jag mer självkritisk. Med lite perspektiv tror jag inte att jag har någon större guldstjärna att hämta ut på den fronten.

Idag vet jag bättre. Idag är det en av mina huvudbudskap i träning av ledare och säljteam. Att fira framgång och gärna göra det i förväg, även kallat F2 inom NLP (neuroledarskap). Det fina med vår hjärna är att det vi fokuserar på tenderar att växa. Det hänger ihop med lagen om attraktionskraft och att vår hjärna har svårt att urskilja det som sker i verklighet kontra i tanken.

Det är inte så att man kan tänka sig till affären. Men man kan fint tänka sig till ett tillstånd där man har tillgång till sina bästa resurser. Där man är stark, har tilltro till sin egen förmåga, har fokus på det som skapar värde i relation till kund och ens egna personliga färdigheter. I det läget mår man bra och når långt mycket längre än i det motsatta tillståndet. Att fira i förväg innebär att man förutsätter det positiva tillståndet och de resultat som därmed uppnås.

Så vilket ansvar har säljledningen för att hålla sin säljkår i ett positivt och vinnande tillstånd och hur mycket längre kan man nå genom sin inre dialog genom att exempelvis fira i förväg?

Mitt svar på den frågan är: Väldigt mycket bättre! Ut och testa, 2 dagar kvar på veckan. Det blir tid över för att fira!

Lycka till!