Från stekhet till iskall!

ståltjej_frilagdFöreställ dig organisationens vassaste säljare. Den säljaren som alla pratar om. Som gör det oväntade, drar in de mest otänkbara affärerna och verkar få mer gjort under en dag än övriga kan föreställa sig hinna med under en och samma vecka. Det är personen som man gärna vill ta rygg på. Ungefär på samma sätt som man vill hitta den breda ryggtavlan i klungan när man på racercykel ska ta sig upp för “mördarbacken”. Personen som ger en kraft och inspirerar till att ta i det där lilla extra för att hänga med. Hen vars beteende och energi man vill veta mer om för att låsa upp fler affärer för egen del.

Så kommer dagen när organisationen växer och man behöver anställa ytterligare en säljchef. Föga förvånande faller lyckans lott på “supersäljaren”, som med stolthet tackar ja till tjänsten. Det känns ju rätt att anta en ny utmaning efter alla år av framgång!

Med starka år bakom sig påbörjar den fd “supersäljaren” sin nya roll som säljledare. Eftersom hen varit så självgående i sin förra roll så ges hen “fria tyglar” att ta över säljkåren med bästa förmåga. Men det dröjer inte länge förrän den tidigare så glada, entusiastiske medarbetaren känner sig tung i sinnet och villrådig över sitt ledarskap. Var ska man börja och hur gör man när man leder en säljkår, tänker hen? Från “jordens medelpunkt” till iskyla är precis den känsla som på ett ilande sätt rör sig längs ryggraden. En känsla av medveten inkompetens smyger sig på och det är en jobbig känsla. Det är då det är extra svårt att kliva in på chefens kontor och be om goda råd. För inte vill man oroa chefen i onödan eller så ett frö till dubier om rekryteringen var rätt eller inte…..

Det är i dessa lägen det finns risk att fatta fel beslut. Som att kompensera sin osäkerhet med att åka ut till säljgänget och försöka göra en jätteskillnad med jättegoda råd i jätteformat på ett jättestörigt sätt! I andras ögon! Det blir inte bra!!!!

Men vad är alternativen tänker säljledaren?

Min erfarenhet av ovan är att det inte är ett helt ovanligt scenario. Det faller sig naturligt att duktiga människor går vidare i organisationen, och för säljare är just säljledare många gånger ett attraktivt mål. Lika vanligt är det att den nytillsatta säljledaren lämnas aningen för ensam i sin nya resa, på vägen mot coaching av tidigare kollegor  (och eventuellt någon annan i teamet som också velat ha den nytillsatta tjänsten).

Det ställer en del krav, både i kommunikation och att våga vara sig själv i nya rollen i mötet med medarbetarna. Det är inte så lätt, men tids nog faller bitarna förhoppningsvis på plats. Så frågan är vilka bitar som är viktigast för just din nya säljledare och organisation?

 

Får jag ge dig ett tips på vägen?  Se till att få in säljledaren i värmen igen om hen verkar “frysa” Ett ännu hetare tips är att ge säljledaren de verktyg och den vägledning som behövs redan från början. Det gynnar alla!

Lycka till på resan!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *