Går du igång på dina säljmål?

Bild prospektering

Jag går igång på mål. Och jag går igång på att träna säljorganisationer för att nå sina säljmål och utmana sig själv. Men det som är härliga målbilder för mig är inte med självklarhet lika “kittlande” för dig. En målformulering liggandes i skrivbordslådan eller ett tungt dokument i excel kan göra den mest frälsne allergisk! Det förstår jag! Så hur ser du på dina mål och vad gör du för att det ska kännas skoj att följa din egen resa mot mål?

Jag bestämde mig för att arbeta visuellt med mina mål och gick till leksaksaffären för att köpa kulor. Stora kulor, små kulor och kulor i olika kulörer! I fönstret vid mitt skrivbord samlar jag mina prospekts, mina leads och mina offerter i ett vinglas (med en stor karaff med “marknaden”) De påminner mig dagligen om min orientering mot mitt mål. 

De små blåa glaskulorna är mina “ej kontakt eller ett nej”. De kulorna behövs. De behöver ständigt fyllas på och ger mig signaler om att synas och verka för att nå nya affärskontakter. Att tänka såväl långsiktigt som kortsiktigt. Har jag inga blå kulor har jag inte varit tillräckligt aktiv och inte vågat gå utanför min konfortzon. De gröna kulorna symboliserar bokade möten med nya kunder och de skapar en skön kontrast i glaset! De påminner mig om mitt behov av förberedelse och tillståndsträning inför mina kundmöte och värdet av att sätta av tid i kalendern för detta. Målet med mina gröna kulor är att de ska bli stora gula kulor- då har jag nått fram till en offert! När jag väl är där så utgår jag ifrån att jag ska nå mål!

Den stora orange kulan är viktigast. Det är mina befintliga kunder och man får aldrig glömma att vårda det man har. Med fullt fokus, skärpa och precision. Det är den finaste kulan i glaset. Och största! Synd att den inte fanns i rosa!