Går du igång på vad du saknar?

jigsawpuzzlepiece26 år gammal ”svassade” jag in på mitt första jobb som säljare. Jag minns att jag hade gul ”dräkt” (skitful!) och hade skyhöga tankar om mig själv. Okrossbar! Passion, ambition och energi. Som en 26-åring helt enkelt, utan tankar om hinder och motstånd!

Min första produkt var långt ifrån den hetaste, långt ifrån en innovation trots att den var senast ut på marknaden. Men den hade fördelar och framför allt, vi trodde på den som säljkår! Och vi trodde på oss själva som säljare! Med eller utan gul dräkt!

Har du någonsin ”tvingats” sälja något som du inte tror på? Som får dig att vilja vända dig om och somna om på morgonen istället för att ta milen i bilen för att möta kund! Eller ännu värre, har du satt dig i bilen för att möta kund utan att tro på dig själv? (och i värsta fall utan att tro på produkten heller…)

Vad är det som händer med våra resultat när vi inte tror på varken oss själv eller produkt?

JO…..VI BÖRJAR FOKUSERA PÅ DET VI SAKNAR!!”

Ofta är det materiella saker eller resurser. Sådant som vi tycker att konkurrenterna har, men som vi saknar. Eller så fäster vi fokus på ”ej-fungerande relationer” i organisationen eller den knackiga kommunikationen med den knäppa kollegan! Eller så går vi och längtar efter en ny chef, för befintlig chef fattar ju ingenting av vad just jag behöver….

INGET GER SÅ LITE ENERGI ELLER ÖNSKADE RESULTAT SOM DETTA FOKUS!

För säljorganisationer behöver säljledning sätta mer fokus på frågeställningen hur man skapar resursstarka team och utvecklar utifrån de förhållande som finns. För att göra det krävs att man spenderar tid med sina säljare och skapar en samsyn i vart man ska (resultat) och hur man tar sig tid

Jag skulle vilja ge följande 5 råd till säljorganisationer som vill skapa resursstarka team och tillstånd:

  • Skapa samsyn i era övertygelser om produkten ni säljer? Vad behöver ni tro på för att skapa resultat i säljarbetet? Övertygelser styr våra mentala processer som i sin tur är direkt avgörande i vår kommunikation till kund. Kopplingen mellan tankar och kropp blir viktig i vårt kroppsspråk. Tror vi inte på vår produkt kommer det att synas i vår kropp och följas av låg kraft i vår röst! Vi ber helt enkelt om ursäkt till sist!!
  • Våga be säljkollegan som pratar om allt han/hon saknar att skifta fokus. ”nu har jag hört vad du inte tror på eller inte vill ha, så vad vill du ha istället? Vad tror du på? ”. TESTA!! Du kommer bli förvånad vilka resultat det blir av detta fokusskifte!
  • Säljchef – lär känna dina säljare!! Coaching är ingen quick-fix. Tillit krävs för att man ska våga och vilja lämna sin bekvämlighetszon. Om man inte tror på sig själv kommer man inte berätta det för chefen som man träffar 1 gång per år på en säljkonferens. (i värsta fall under just säljträning där man inte tror på sig själv….). Boka in ett par möten/sambesök kommande månader. Finns det inte i kalendern så fylls tiden snabbt med interna möten istället.
  • Ge plats för medarbetare i teamet att ”smitta” varandra med övertygelser och energi. Det är många gånger ensamt ute på vägarna! Alla är starka i olika delar, nyttja kompetensen i teamet för att skapa det resursstarka teamet, inte minst mentalt! Jobba gärna med metaforer som skapar bilder för teamet (ex, se nedan Bannistereffekten)
  • Uppföljning – håll era övertygelser (om er själv som team och individ liksom era produkter) levande på agendan! På konferens, i telefonmöten, i måluppföljning och uppföljande nyckeltal. Sätt blåslampan på beteenden som leder i rätt riktning!

När Gunder Hägg 1945 slog världsrekord på en engelsk mile strax över 4 minuter hävdade experter att det var helt omöjligt att klara det under 4 minuter. Det var fysiologiskt omöjligt sades det. Kroppen skulle inte klara av det! ”Pumpen” skulle lägga av! Det blev en sanning som gjorde att många lät bli att ens försöka de följande 9 åren. En ung engelskman vid namn Roger Bannister tänkte dock annorlunda. År 1954 sprängde han den magiska gränsen under 4 minuter. Det intressanta är att de påföljande 2 åren var det 50 andra löpare som klarade samma bedrift! Hur då kan man undra? Det var ju fysiskt omöjligt. Eller?jigsawpuzzlepiece

Bannistereffekten är ett bra exempel på hur övertygelser blir en sanning och hur lätt en sanning blir ens verklighet.

Så var noga med vilka övertygelser du väljer. Välj en eller två som du går igång på och ger dig resurser för att lyckas! Kom ihåg att tro på dig själv och omge dig med ett team som tänker likadant!!

Lycka till!

/Katarina

Tränar säljare, säljchefer och kundserviceorganisationer att bli framgångsrika i sälj- och kundarbetet!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *