Gul bil!!

Gul bil!!11667394_859885230757159_4702191515824415860_n

Det lär finnas ca 12.000 gula taxibilar i New York ! De är överallt och leken ”gul bil” är en evighetslek! De gula bilarna går inte att beställa i förväg utan vinkas in av kunden själv.

Inte mycket affärsplanering där inte kan hävdas…. Eller så handlar det om att vara på rätt ställe vid rätt tillfälle och få de rätta körningarna.

Ungefär som livet för en säljare!

Jag hade en intressant diskussion denna veckan med en kund som behöver öka sin trafik till potentiella kunder. De är duktiga på kundmötet med en hitrate på ca 80%, så säljtekniskt är de ”hemma”. Nu behöver de ammunition för att gå från tanke (plan) till handling för att träffa fler potentiella kunder. De behöver kort och gott redskap för att komma ut i trafik med frekvens och hitta rätt på vägarna!

En annan kund beskriver hur de har så mycket kundmöten att de tappar i förberedelse och därmed kvalitet. En avsevärt sämre hitrate och payoff på tiden. Kunder med dessa utmaningar behöver verktyg för att bli starkare i kundmötet.

Ovan beskriver två vanliga dilemman i en säljkår:

  1. Det krävs en medveten säljprocess (förberedelse, genomförande och uppföljning) och genomslag säljtekniskt. Detta kräver träning, träning och åter träning. Kontinuerligt och med frekvens!
  1. Det krävs ett medvetet affärsmannaskap för att öka trafik, som drivs på av mod och vilja att testa nya vägar. Att gå från plan till handling. Att ta på sig ”jobbarkostymen”, kavla upp armarna och testa nya vägar. Snabbt fotarbete!

Det ena alternativet utesluter inte det andra. Tänk dig en säljkår med precision i båda alternativen. Olalah!! Och tänk en säljkår med problem med både trafik och teknik….

Min erfarenhet säger att många organisationer överlag slarvar med precision, dvs alternativ 1. Det kräver ramar och verktyg! Det kräver en coachande säljledning. Det kräver tid i rampljuset och det kräver win-loss analyser (om än i mindre format)

Å andra sidan vet jag, liksom ni, att många säljorganisationer ibland lider av syndrom som ”offerkoftan”. Administration som ”tar kundtid”, kunder som bokar av, befintliga kunder som kräver tid och support, ”kunden är inte intresserad..”, etc. Många gånger begränsande övertygelser som håller oss borta från att trafikera vägarna där vi behövs! Ett hårt slag mot alternativ 2!

Har du funderat på hur det ser ut i just din säljorganisation? Vad är dina actions för att leda dig själv eller dina medarbetare i rätt riktning!

Du vet var jag finns om du behöver hjälp!

/Katarina

0768-101940