Hur stark är din självbild för att blomstra som säljare?

”Det är få människor som har så mycket sportkläder som du, men så sällan syns sporta i dem”!

Det kommer med stor hjärtlighet från min svåger Anders! Tidpunkten är väl vald, det ärSelf-Confidence Peters och mitt bröllop och det är kvällens bästa tal!

Än idag vill jag se mig själv som sportig och redan efter 3 dagar i Livigno har jag köpt vandringsskor och nya sportiga glasögon. Vandringsskorna blir perfekta när jag går på stan. Det kommer kännas bra! I den bilden trivs jag!

Vad är det som är så viktigt med vår självbild? Och varför är det centralt att tänka på detta som ledare och chef?  Jag vill tro att det är härifrån vi får drivkraften till förändring och utveckling. En stark vilja och ett pånyttfött mod.

Det är intressant att fundera på sin självbild, och det är centralt att arbeta med som ledare om man önskar få förnyade beteenden i sin organisation. Många har lätt för att se på sig själv med ”samma gamla glasögon som alltid”. ”Sån är jag! Sån är jag inte! Jag är inte säljare! Jag vill inte kränga! Jag är usel på datorer. Jag är av naturen slarvig! Jag är en tidsoptimist”!

Det intressanta är att vi oftare hör vad människor INTE ser sig som, än vad de faktiskt ser sig som! Varför är det så? Blygsamhet eller avsaknad av mål och tanke kring vinsten av utveckling?

Jag har under senaste året haft flera uppdrag där vi arbetat med självbilden och att våga se på sin egen utveckling som säljare. Det smärtar lite i början, men det är nödvändigt! Resultaten som följder är häpnadsväckande. Fokus flyttas snabbt till vad som vill uppnås och det blir tydligt att personen själv äger förmågan att skapa resultat. Och mår bra i det!

Det finns mängder av organisationer med medarbetare i en direkt säljande funktion – fast de heter inte säljare! De vill inte heller se sig som säljare. Det krockar med självbilden. Man hör då ”jag är värdelös på att sälja”, ”jag är ingen krängare”!

Men vet du vad ??!!

De flesta av oss säljer hela tiden, utan att vara medvetna om det!

Att det krockar med självbilden handlar om att vi har klätt vår föreställning om rollen säljare med en negativ etikett! Jag hör många som sätter det synonymt med telemarketing – och inget kan vara mer vilseledande.

Jag uppmanar alla som har en utmaning med sin självbild ”jag säljer” att tänka så här:

HUR SKA JAG HJÄLPA KUNDEN ATT KÖPA? Vilka proaktiva insatser krävs?

Finns det någon som inte vill det? Eller som inte kan se på sig med dessa glasögon?

När jag för 2 veckor sedan avslutade en 2-dagars säljutbildning var det 3 personer som klev fram och berättade att “jag har aldrig riktigt sett mig själv som säljare, men nu ser jag på mig själv med stolta ögon. Jag är säljare! Och tänker göra skillnad!” Jag såg leendet i chefens ögon och framför allt så såg jag energin i säljarens ögon!

 Jag vill ge 3 tips på vägen för dig som vill utveckla säljresultat i din organisation

  • Tydliggör syftet med er utveckling som säljare (eller säljande). Att hjälpa kunden att köpa och att agera proaktivt
  • Diskutera och fördjupa frågan om självbild. Ta reda på vilka resurser eller vilket stöd som behövs för utveckling av respektive individ.
  • Ta reda på vilka stärkande övertygelser individerna bär på som kan vara bränsle på vägen mot utvecklande resultat i säljarbetet. Ta även reda på vilka begränsande övertygelser som håller tillbaks. (detta är vanligt i organisationer där man inte ser sig som säljare men förväntas sälja)

Om du vill få mer hjälp på vägen, tveka inte att höra av dig. Jag finns ett telefonsamtal bort! I solglasögon och sportiga skor! 

Lycka till

Katarina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *