Låsning, läsning eller lösning?

header

 

 

2020 kommer nära 50% av arbetskraften vara “milleniegenerationen”. En multitasking generation som agerar med vindens hastighet och som har sociala medier i sin modersmjölk. Som 70-talist kan man lätt känna sig lite i bakvattnet. För där vi befinner oss just nu går det fort. Och vi har egentligen bara 2 alternativ. Hänga med eller stå kvar på “backen”!

Möjligheterna är oändliga och rätt använt är sociala medier och social selling en otroligt intressant väg att gå för att finna nya resultat. Det senaste halvåret har jag som egenföretagare sneglat på hur jag kan lära mig mer och ffa hitta vägen in för ökat användande. Jag förhandlar med min egen tid och faller tillbaks i gamla mönster. Lite som en låsning. Vill men mäktar ändå inte riktigt med. Låsning!

Min naturliga manöver för att komma åt låsningen är att spara ner en massa bra tips på skrivbordet.  På sin höjd printar jag ut alla goda råd om tillvägagångssätt. Jag tänker att detta ska jag läsa när jag får tid.

För 2 veckor sedan kom 2 låssmeder (Tack Jens Edgren och Fredrik Steinholtz). Som två trollkarlar fanns de plötsligt där för att låsa upp mina funderingar. Men det fanns en sak som jag gjorde själv. Jag bad om tips, konkreta råd. Jag lämnade den stora högen av utprintade tips, och bad om hjälp. Ur den hjälpen kom kraft, energi och agerande. Ur det kom resultat som jag inte hade kunnat drömma om. Häftigt! Från låsning till lösning. Med en enkel manöver.

Fråga om hjälp och fråga dem som kan mer än du själv kan just nu. Det finns ingen bättre alternativkostnad på din tid än att be om hjälp där du står handfallen. 

Låt oss omsätta ovan beskrivning till en köpprocess.

Vi vet att 70% av kundens köpprocess sker på egen hand innan kontakt med potentiell leverantör. I många fall kommer inte kunden vidare. Alternativen är så många att det låser sig. Det söks på hemsidor och linkedin, men det stannar vid att läsa om det som skulle kunna vara den alternativa lösningen.

Mitt fredags span är att morgondagens vinnare är den säljkår som i detta läge söker upp kunden för att “lösa upp”. Där ligger den proaktiva säljinsatsen.

Så Ställ dig följande frågor: 

  • Vilka potentiella kunder har du span på, som kanske sitter lite “låsta”? (låsning)
  • Vad behöver du för att ta nästa steg? Vad kan du förse dem med? (Läsning)
  • Hur ser du att en lösning för kunden skulle kunna se ut och hur ser din säljplan ut för denna lösning? (lösning)

Lycka till!

/Katarina