När nästan rätt är charmigt!

fj

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag och mannen begav oss under gårdagen ner till en favoritbutik i byn där vi bor. Vi hade span på en grön skänk som vi ville ha till vårt vardagsrum. Köper man en ny skänk är steget nära att dessutom köpa div ljus och ljusstakar för att pryda den nya inredningsdetaljen. Sagt och gjort stegade vi fram till disken för att genomföra vårt köp. Butiken var välbesökt denna lördag förmiddag och dagens “stand-in” bakom kassan tog sig an våra inköp. Med 20% rabatt började säljaren att slå in våra saker på kassaapparaten. En känsla av oro smög sig på mig när det ena felslaget efter det andra gjorde säljaren ytterst nervös. “Jag är inget bra på det här”, “stackars er som har fått nitlotten – mig till er hjälp”, “jag har bara blivit inkastad i arbetet idag”…det fanns ingen hejd på den negativa inre dialogen.

I ett läge som detta har man två val som köparen. Antingen blir man irriterad och påtalar att det inte känns så där vidare värst proffsigt eller bra. Eller så skrattar man åt det och säger att “jodå, du fixar detta”.

När vi efter 20 minuter fick tömma påsarna på alla varor och börja om från början tyckte jag synd om säljaren som med nervösa svettpärlor i pannan bad om ursäkt för allt strul. (Till råga på allt la kortbetalaren av så vi fick åka därifrån utan att betala….)

Eftersom jag är ytterst intresserad av spännande säljsituationer tog jag mig tiden att diskutera med säljaren vilken kraft den negativa inre dialogen har. Att mata sig själv med negativa ord, att spä på känslan av att vara “oduglig” gör inget för att avhjälpa den trängda situationen. Att däremot skapa en stämning som gör det möjligt att skratta tillsammans med kunden, att ta hjälp av kunden och förstärka känslan av det perfekta köpet leder till en helt annan känsla hos kunden.

Jag brukar tänka att en serie av nästan rätt blir rätt till sist. Tror man på det så brukar man överträffa sig själv ganska snabbt. Ungefär på samma sätt som små barn tänker. Om man däremot matar sig själv med den motsatta dialogen så kan man vara rätt säker på att “köra i diket”.

Så vilken dialog har du som säljare när du hamnar i trängda situationer? Vågar du lita på din egen förmåga som säljare eller är du din egen största kritiker? Vad skulle hända med dina resultat om du ändrade din tro på dig själv i mötet med kund? Nyfiken på att testa? I så fall tycker jag att du ska ta del av mina tre tips nedan: 

1. Skifta fokus på din negativa inre dialog och sätt stop på tankar som “jag kommer aldrig att fixa detta”. Byt ut det till ” det är inte en fråga om det ska gå bra, det är bara en fråga om HUR BRA det ska bli!”

2. Tillåt dig att vara i “lärande fas”. Kom ihåg att en serie av nästan rätt blir rätt till sist. Skifta fokus från dömande till nyfikenhet! Ta bort fokus från resultat och var nyfiken på HUR du gör för att lösa uppgiften och om det finns flera olika sätt som skapar olika resultat.

3. Ha kul tillsammans med kunden och bjud på dig själv. Vi gillar att köpa av säljare som vi tycker om och som skapar känslor och väcker vår uppmärksamhet och berör.

Lycka till

//Katarina

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *