Skäm inte ut kunden! Skäm bort den!!

10-trender-som-gör-ditt-callcenter-bäst-i-klassenJag tillhör skaran av personer som gärna väljer manuella kassan på såväl Ica som vid boarding på flygplan. För att slippa oönskade situationer där tekniken låser sig!

I måndags fick jag vatten på min kvarn när jag bevittnar en man som är offer för tekniken vid boarding på Sturup. Han utbrister försynt, ”det funkar inte”. Som om detta är jordens undergång tar damen vid incheckningen sats och vrålar till den stackars stressade mannen: ”men gå ut därifrån”!!!! Hon är märkbart irriterad på honom, och han ursäktar sig med ett ”jag vet inte vad jag har gjort för fel”!

Beteendet står inte i proportion till situationen, och vad är syftet? Att få kunden att välja ett annat flygbolag nästa gång? Faktum är att när vi går på planet så är morgonens snackis rätt och slätt, shit vad hände!! Hur kunde hon bli så arg? Stackars resenär! Snacka om bortskrämd!

Aktuellt flygbolag skulle mycket väl kunna ha ”Attraktiv arbetsgivare” som övergripande mål”. Men vems ansvar är det? Ledningen eller medarbetare? Enkelt svar på det! Vem vill jobba på ett bolag med personer som agerar ilsket? Attraktiv arbetsgivare handlar inte bara om förmåner, snarare om den miljö som medarbetare verkar i. Vem vill jobba vid sidan om en ilsken kollega?

5 dagar senare råkar jag ut för ännu en kundupplevelse där jag blir bortskrämd, med en känsla av utskämd!

Kliver in i en djuraffär och berättar att jag är helt nybörjare på hundgrejer. På jakt efter ett hundkoppel. På min fråga om hur jag ska tänka med hundkoppel svarar biträdet ” du kan köpa vilket som helst, det förstår du väl…..”!!

Hur är det möjligt svarar jag!! Det måste vara omöjligt att det är samma koppel till en liten hundvalp med ett litet huvud, som en fullvuxen dobberman. Eller? …

Biträdet noterar min förvåning och mitt plötsliga avståndstagande. Jag blir tillplattad av svaret och vill inte längre lyssna på hans råd. Maken tar vid och jag lämnar! Vill inte köpa!!

Grunden för kundbemötande är att ge kunden den absoluta upplevelsen. Att hjälpa kunden till upplevelse i världsklass. Att hjälpa kunden att köpa. Skäm bort kunden! Men skräm inte bort!!

Att tänka på:

  • Möt en stressad kund med ett lugn. För det smittar av sig. Ditt kundbemötande är som exponerat skyltfönster, och tänk så mycket positivt det kommer ut av service i världsklass!
  • Att sälja är att hjälpa en kund att köpa! Slå inte kunden i huvudet, då sticker kunden!
  • Ta hand om ditt eget tillstånd innan du möter kunden. Är du trött på jobbet,  byt jobb!
  • Skäm bort kunden! Tänk på att varje kund kan rekommendera ditt företag till en ny kund. Motsatsen är förödande!

Nästa gång jag handlar ska jag välja scannern på Ica. Möt mig med ett skratt om det blir fel! Så vågar jag testa nästa gång igen! Och är butiken trogen! och kommer kännna WOW!!!