Startar din bil 1 gång av fem? Vad tänkte du göra åt det?

push-to-startDu är på väg till flyget. Klockan pekar på 05.50 och du vet att du har precis den där timmen på dig innan flyget ska lyfta. Perfekt tänker du. In time. Du hoppar in i den iskalla bilen och låt drömmarna fladdra förbi, snart kaffe!

Väl i bilen inser du att något är fel. Bilen startar inte. Inte på första försöket, inte på tionde heller! Ingen respons alls! Tiden tickar iväg och du börjar få bråttom.

Ta ovan händelse som en liknelse för “att komna iväg som förväntat”! 2013 års Gallup undersökningen visar att endast 16% av medarbetarna i en organisation känner sig engagerade. Det är färre än 1 av fem. Det är förödande siffror för en organisation som vill röra sig framåt. Alla planer i världen i all ära, men sorry! Det är människorna som gör skillnad! Och är de inte med på tåget så drar loket i väg till ny destination väldigt ensam. Kvar på perrongen står vagnarna. Orörliga med avslagna resenärer!

Så vad är det som ställer till de här siffrorna kan man undra? 

Kanske finns det inget helt enkelt och givet svar, snarare många!. Men en tydlig insats som jag vill lyfta som direkt avgörande är att COACHA sina medarbetare. En del behöver stöd, andra mer instruktion. Den tredje tydlighet och den fjärde behöver bli sedd.

Personligen tror jag att engagemang och utveckling hänger ihop. Att känna att man utvecklas påverkar den egna drivkraften starkt. I säljorganisationer finns det ett par nycklar som Prosales har fångat i sin forskning kring säljutveckling  (*Sales Efficiency Study 2011):

 Forskning visar på en tillväxtökning på hela +10% för företag med fokus på säljutveckling. Framgångsvariabler bakom resultaten visar att:

  • Säljare behöver coaching och feedback minst 2-3 gånger i månaden.
  • Säljare behöver utbildning i företagets produkter och tjänster minst en gång i månaden.
  • Företaget arbetar med förbättring av sin säljprocess minst en gång i kvartalet.

Endast 1 av 10 säljare anser sig idag få utvecklande coaching i sitt säljarbete (Sales Efficiency Study 2011). Wow! Vilken utvecklingspotential i organisationer!

Lägger man ihop ovanstående forskning med Gallups siffror så är det inte svårt att förstå att man behöver fylla på människors engagemang för att skapa rörelse och resultat. Ungefär lika givet som att man fyller på bilen med bensin och kommer ihåg såväl lufttryck och oljebytet. Inte en gång om året, det måste ske utifrån behov!

Annars är det rätt givet att bilen inte går igång! inte idag och inte heller imorgon.

God jul och hoppas att 1 av fem får de julklappar de önskar:)