Utan träning ingen match, eller?

FBL-EUR-C1-PORTO-TRAININGSom förälder till barn i en aktiv ålder vet man värdet av att hålla en rak och tydlig linje för barnets resa i med- och motgång. När det känns motigt att ge sig av till träning i regn och rusk så vet barnen – utan träning, ingen match! Ganska givet och ett bra fundament att hålla sig till, för alla. Det finns arbetsroller där motsvarande träning är avgörande för att få utöva sitt arbete. Piloter som tränas i simulatorer eller kirurger som tränar nya tekniker innan de skär i “äkta vara”. Måhända är det tydligt kopplat till säkerhet, men ändå. De tränar!

Hur många säljorganisationer går till match dagligen utan träning, inte ens uppvärmda. Utan taktik och vetskap om var målet står. Här får man vara med i laget trots att man inte tränar, för så länge alla gör lika sticker man inte ut.

Samma sak gäller interna möten. Många känner att de rusar in på mötet utan tillräckligt mycket förberedelse.

När jag möter säljare och säljorganisationer och pratar träning, så lyser det i ögonen på personerna. Nyfikenheten kliver fram, det är en förlösande tanke att få bli och vara sitt bästa jag på jobbet. Och ja, man vill veta var målet står och vart man ska springa. Man vill veta hur man hanterar olika motståndare (kunder och kollegor) och går in i nya matcher med nya tekniker och insikter. Man vill inte bara platsa i laget, man vill synas och få feedback. Den bästa feedback är att man når fram och får en affär.

Men frågan är om du är beredd att sätta av tiden som krävs för förberedelse? Kanske känner du dig som slav under tiden redan? I så fall, ber jag dig att läsa denna texten igen.  Fråga dig själv samtidigt hur mycket mer tid du skulle få över om du metodiskt hanterade din tid enligt följande:

1. Förberedelse (läsa in dig på ämnet/kunden, agenda, mål med mötet, struktur på presentation, lösning och värdet med ditt förslag/din produkt, mm)

2. Genomförande (kundmöte, internt möte)

3. Uppföljning (uppföljning med offert, uppföljning från mötet mm)

Individer som hanterar sin tid medvetet och som sätter av tid för både förberedelse och uppföljning når längre i sina resultat. Alla vet att god boeuf bourguignon blir ännu bättre ju längre tid man har förberett den. Samma sak gäller ett arbetsmöte. Ju mer förberedelse desto större chans till kortare möte för beslut.

Utmaningen är inte att förstå ovanstående. Utmaningen är att GÖRA DET. Göra det på riktigt. Mitt slutliga tips är att boka in tid för förberedelse och uppföljning i din kalender. På samma sätt som genomförande (kundmöten, interna möten) bokas.

Så vad gör du på torsdag kl. 13-15? Möte med dig själv för att förbereda en workshop 1 vecka senare! Well done i så fall!

Lycka till!