Vad är gnäll för kommunikation?

“Gnälla är som att gunga, du har något att göra men du kommer ingenstans”! /Okänd

A_playground_swingJag fick en intressant fråga förra veckan, av en kund som vi hade en heldags kommunikationsträning med.

“VAD ÄR GNÄLL FÖR KOMMUNIKATION”? 

Frågan är bra. För om vi kopplar ihop den med hur viktigt vi tycker det är att vara en god lyssnare, finns det risker med giftermålet “gnäll+lyssna“!

När någon “gnäller” behöver vi hjälpa den personen att lyfta blicken. Inte förstärka känslan av “depp och irritation”. Vi behöver tänka på lite olika delar:

  • Vi behöver träna oss på att ställa frågor för att personen ska öka sin egen reflektion
  • Vi kan använda historian som något att lära av, men historian definierar inte vår framtid.
  • Håll fokus på vad personen vill ha mer av, inte mindre. Det hjälper personen att skifta fokus och perspektiv. Sedan barnsben lär vi oss ge uttryck för allt vi inte vill ha eller vill göra, men varför då? Du kör ju inte till Göteborg om du ska till Stockholm?
  • Tänk “härifrån och framåt” – använd det som uttryck! “Hur vill du ha det härifrån och framåt”? Det ger tillgång till tanken och föreställningen som en resurs!

Att jobba med utvecklande frågor är viktigt i all vår kommunikation. till andra och till sig själv. Att zooma upp så att man kommer ur känslan och nuet. Med fokus på vart man vill. När man vet det är det lättare att ta hjälp med HUR!

Gnäll kan stå för många olika saker. Ett individuellt eller kollektivt missnöje. Här behöver vi hjälpa såväl oss själv som andra.

Kom ihåg att lyssna passivt och förstärka känslan är en björntjänst! Och vem vill ha björnar på kontoret!

Lycka till

Katarina

Tips!

Reflektera mera och det finns massor att vinna för både egen del och för organisationen! Be chefen att ha detta med i dina personliga mål! Ansvarsfull kommunikation är ett av våra viktigaste beteenden!

Ett reflektionsmål kan låta så här” jag ska sätta av 10 min varje dag till att reflektera kring min kommunikation. Hur jag når fram och hur jag testar nya sätt”. Självuppföljning och avstämning var tredje vecka om hur det går! Ett mål som gör stor skillnad för både medarbetare och teamet.