Vem får ditt nästa julkort?

Minns ni tiden när man fick julkort! När alla skickade julkort och man tog hälsningen för given. Kort efter kort landade i högen av julhälsningar. Bilder på barn som blivit året äldre, kompisar vars hår tunnats ut och blivit gråare. Julkänsla! Ett måste! Nice!

Minns ni tiden när telefonen gick varm på födelsedagen med gratulationer från norr till söder. Man visste vem som skulle ringa och man blev lika glad och överväldigad, år efter år!

Idag får man varken julkort eller telefonsamtal vid högtider. Det som tidigare var en självklarhet har bytts ut av något annat. Ett mönster. En ny självklarhet! Facebook, instagram eller andra sociala medier. Nya trender, nya mönster av beteenden. Snabbt självklarheter och historien ett minne blott!

Men den som vågar bryta mönstret är den som väcker reaktioner. Den som skickar ett julkort 2017 kommer få mycket uppmärksamhet. Den som lyfter luren kommer väcka känslor hos födelsedagsbarnet.

Som säljare är det lätt att falla in i mönster. Att göra som andra, att göra det som förväntas. Och få ungefär samma respons av sina kunder, som alla andra säljare får.

Men vill man sticka ut kan man inte göra som alla andra. Vill man skapa nya resultat kan man inte heller göra som man alltid (länge) har gjort.

Om exemplet med julkort och ett samtal på födelsedagen är en liknelse av säljarbete och kundvård. Vad säger det dig då om vad du slentrianmässigt gör idag? Vad vill du börja göra som sticker ut? Vad är ditt “julkort”?

Är det att skriva ett handskrivet brev till en kund? Är det att slå en signal när kunden som minst förväntar sig det? Eller är det att föreslå en kund ett nästa steg för att du har tänkt på det åt kunden? Eller är det att rekommendera en kund till en annan kund, som i sin tur leder till nytta för båda parter?

Den största delen av tiden på ett år, är din kund en passiv köpare. Så värdesätt hela kundåret, och visa din uppskattning. Ge uppmärksamhet. Gör det oväntade!

Vad blir ditt nästa drag? Vågar du sticka ut?

Lycka till!

Katarina

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *